Ohita navigaatio

Alueasiantuntija: Pysyvyys on ”turvallista”, mutta muutos avaa silmiä

Pysyvyys on ”turvallista”, mutta muutos avaa silmiä 

Opetusalalla työntekijät tekevät usein pitkää uraa samalla työnantajalla ja jopa samassa työpaikassa. Tämä on hyvin ymmärrettävää, sillä teemme työtä ihmisten kanssa ja tuttujen kanssa on tietenkin aina mukavampaa kuin vieraiden kanssa.

Päätöksentekoprosessit vaihtelevat tilanne- ja asiakohtaisesti. Esihenkilöt päättävät jotain yksin, jotain päätetään äänestämällä kaikkien kesken, mutta suurin osa päätöksenteosta tapahtuu jossain näiden kahden ääripään välimaastossa prosesseissa, joita harvoin edes arvioidaan kriittisesti. Kun samat työntekijät toimivat pitkään yhdessä, heille muodostuu omat tapansa ratkaista vastaan tulevia ongelmia. Tällainen päätöksenteko johtaa siihen, että eri päiväkoteihin, kouluihin ja oppilaitoksiin muodostuu saman työn äärellä erilaisia toimintakulttuureita. Myös työnteossa tottumus on usein toinen luonto. Ne työntekijät, jotka ovat työskennelleet samassa työpaikassa pitkään, pitävät toimintatapaansa itsestäänselvyytenä ja ratkaisujaan parhaina. 

Ihmiset, jotka syystä tai toisesta vaihtavat työpaikkaa näkevät kuitenkin sen, miten ongelmat ovat kaikkialla melko lailla samat, mutta tavoissa ratkaista niitä voi olla paljonkin eroa. Ellei näitä erilaisia vaihtoehtoja nähdä, ei päästä tosiasiallisesti tarkkailemaan sitä, että millainen ratkaisu lopulta toimii parhaiten. 

Otetaan asiasta yksi konkreettinen esimerkki: kahdeksasluokkalaisten heikko menestys matematiikassa. Tähän voidaan toisessa koulussa käyttää ratkaisuna kahdeksasluokkalaisten kokeiden helpottamista, joka nostaa arvosanoja. Toisessa koulussa ongelman ratkaisuna on nostaa seitsemäsluokkalaisten kokeiden läpipääsyrajaa, jotta oppilaat joutuvat nopeammin oppimaan sen, että laskemaan oppii vain laskemalla. Ahkerointinsa seurauksena he osaavat paremmin matematiikkaa 7. luokan jälkeen ja saavat 8. luokalla parempia arvosanoja. Lopputulos on näissä molemmissa sama: paremmat arvosanat 8. luokan todistuksessa, mutta mitä kaikkia muita vaikutuksia näillä ratkaisukeinoilla on?  

Koulumaailmassa on koko ajan ongelmia, jotka jossain määrin pysyvät jopa vuosisadoista toiseen samana, kuten vaikka erilasten persoonallisuuden piirteiden asettamat haasteet. Osa ongelmista on omalle aikakaudelleen ominaisia, kuten  kännyköiden tai tekoälyn käyttö kouluissa. Näille kaikille on yhteistä se, että parhaiden ratkaisujen löytyminen edellyttäisi monipuolista tarkastelua ja parhaimmillaan tieteellisin kriteerein tehtyä vertailevaa tutkimusta. Niiden tuloksien tulkitsijat katsovat asioita kuitenkin aina oman oppimisfilosofiansa kautta. Välillä on hyvä myös yhdessä keskustella, että mikä on työn tavoite ja mikä on parhaiten lapsen ja opiskelijan edun mukaista.  

OAJ:n alueyhdistyksen toiminta on siitä erinomaista, että meidän tapahtumiimme osallistuu aina ihmisiä, jotka työskentelevät eri työnantajilla, jolloin on mahdollista avata keskustelua erilaisista työelämämme pulmakohdista ja niiden ratkaisuista. Syyskauden toimintamme avaus on 18.8.2025 klo 18 (teams) ja erilaisia tapahtumia on jo suunniteltu koko kaudelle 2025-2026, joten tervetuloa mukaan osallistumaan toimintaan! 

Merja Kankaanpää  

Alueasiantuntija 

Tapahtumat

Yhdistyksemme

Alueyhdistys toimii OAJ:n paikallisyhdistysten sekä ala- ja oppilaitoskohtaisten jäsenyhdistystensä edunvalvonnan ja koulutuksen tukena. Alueyhdistyksen jäsenyhdistyksissä on yhteensä n. 16 000